Rik Vanwalleghem ging op zoek naar de typische en absurde kanten van zijn land België. Op hilarische en badinerende wijze beschrijft hij de sociale eigenaardigheden van de Belgische samenleving, zoals het individualisme, het regionalisme, de Brusselse, Vlaamse en Waalse regeringen, bouwovertredingen, belastingontduiking, Vlaams-Waalse tegenstellingen, het verkeersgedrag en de vaak onduidelijke bewegwijzering enz. Aan het begrip 'foefelare'of sjoemelen worden zelfs twee hoofdstukken gewijd, een van de kant van de burger en de ander die van overheidszijde.
Dit hoorspel is een bewerking van de gelijknamige roman. Het leven van een man is na het overlijden van zijn vriend in de versukkeling geraakt. Het aanbod mee te werken aan een schijnhuwelijk met een Afrikaanse asielzoekster brengt zijn bestaan verder aan het wankelen.
Wanneer wordt aangekondigd dat Christus op 21 juli, in volle komkommertijd, Brussel zal bezoeken, ondergaat de Belgische hoofdstad een metamorfose. De gevels worden opgeknapt, bloembakken geplaatst en de criminaliteitscijfers duiken plotsklaps naar het nulpunt. Terwijl de beleidsmensen bakkeleien over wie een persoonlijk onderhoud met de profeet verdient en discussiëren over de route waarlangs Jezus lopen moet, krijgt de stad almaar een meer menselijker gelaat met oog voor de dakloze, de illegaal, de dronkaard en de armoe-oogster. De metro ruikt niet langer naar pis, de hoop is onder het volk. En dan breekt de grote dag zelf aan.
Het leven van een man is na het overlijden van zijn vriend in de versukkeling geraakt. Het aanbod mee te werken aan een schijnhuwelijk met een Afrikaanse asielzoekster brengt zijn bestaan verder aan het wankelen.
Een gepensioneerde arbeider vermoordde een malafide projectontwikkelaar, omdat hij zich als eenvoudige hardwerkende man gepakt voelde door het grootkapitaal.
De economische crisis is geen natuurfenomeen, aldus Mertens. Hier past volgens hem geen verbijstering over ontembare krachten, maar verontwaardiging. Bankiers kregen na de crisis van 2008 nog meer macht. Opnieuw verhuisden miljoenen euro's naar de miljonairs. In Europa hebben de speculanten ondertussen een keizerlijke status gekregen, en worden ze braafjes "markten" genoemd. Ze beslissen over de toekomst van gehele volkeren en eisen voor de tweede keer dat de gewone man de crisis betaalt.
Overzicht van de problemen van stadsjongeren in België, de repressie waarmee ze te maken hebben en de invloed van het neoliberale denken op de maatschappelijke situatie van die jongeren.
Aan de hand van interviews wordt de denkwereld van (met name Amerikaanse) filantropen onthuld, hun geloof in het neoliberalisme en hoe ze daar zelf veel beter van worden, terwijl het neoliberalisme leidt tot blijvende armoede voor velen.