De gelovige gemeenschap van Sint-Gillis-Dendermonde komt massaal in opstand om steun te betuigen aan hun onderpastoor als deze dreigt te worden overgeplaatst.
De parochie van de Brusselse pastoor Johnny De Mot bloeit als nooit tevoren. Waar in vele Belgische parochies de zondagsdiensten door slechts een handjevol getrouwen worden gevolgd, zit de kerk van Onze-Lieve-Vrouw van de Goede Bijstand iedere zondagochtend behoorlijk vol. Het aantal initiatieven dat Johnny De Mot op poten zet voor de minstbedeelden van onze samenleving, is niet op één hand te tellen. De parochie speelt meteen in op elke nieuwe nood die zich in het centrum van Brussel aandient: de begeleiding van jongensprostituees, de opvang voor thuislozen, vluchtelingen en slachtoffers van mensenhandel, de sociale huisvesting voor mensen met een handicap en vereenzaamde ouderen.
Als de achternicht van een plotseling onvindbare bisschop een scriptie maakt over kindermisbruik in de rooms-katholieke kerk, ontrolt zich een afschuwelijke familiegeschiedenis.
Niet alleen de kerken lopen leeg, ook in de Vlaamse pastorieën is het stil. Nochtans gaat er in Rome nog altijd geen belletje rinkelen. 2010 is door het Vaticaan uitgeroepen als het Jaar van de Priester; het rolmodel voor de priester van de volgende generaties is men gaan zoeken bij een Franse priester uit de 19de eeuw. Ligt de toekomst van de kerk in het verleden? Zou men niet beter kiezen voor een Eeuw van de Leek? Is een eucharistieviering zonder gewijde priester ondenkbaar? Als men het evangelie mag geloven, is niet de clerus maar Christus de hoeksteen van de kerk, en de eucharistieviering het centrale sacrament. Waarom blijven de katholieken dan in de waan dat men niet aan de mis en de klassieke priester mag raken? Is de tijd niet gekomen om dit misverstand in vraagt te stellen? Moet het godsvolk niet dringend de draad zelf opnemen?
Overzicht van in Nederland en Belgie͏̈ vereerde rooms-katholieke heiligen, die beschermen tegen bepaalde rampen of die met bepaalde beroepsgroepen worden verbonden.