Hyves, Facebook, MSN en Twitter zijn een belangrijk onderdeel in het dagelijks leven van kinderen. Slegers laat ouders zien dat social media leuk en leerzaam kunnen zijn, maar wijst ook op mogelijke gevaren als privacyschending, online pesten en gameverslaving.
Hoe werken de verschillende social media? Hoe zetten we social media positief in en wat zijn de gevaren? Informatie en adviezen voor ouders en docenten van jongeren van ca. 12 t/m 18 jaar.
Onze activiteiten op het internet beïnvloeden volgens Willaerts onze reputatie in het echte leven. Hoe kunnen bedrijven en individuen sociale media gebruiken om hun reputatie te beheersen?
Als Noud in een noodsituatie zijn vriend Gijs laat vallen, zegt Gijs de vriendschap op. Iedereen in de klas noemt hem een lafaard. Om zich te bewijzen begint Noud een vlog vol stoere stunts. Vanaf ca. 12 jaar.
Als plotseling een cameraploeg voor de deur staat, heeft Janne geen zin om hieraan mee te werken. Toch verschijnen er beelden van haar op televisie. Janne is woest, want de beelden zijn gemanipuleerd. Ze krijgt nare opmerkingen van mensen om haar heen. Wat moet ze doen? Vanaf ca. 9 jaar.
Mireille (ik-persoon), Astrid en Hakima zijn op Facebook verkozen tot de lelijkste meisjes van hun middelbare school. Ze laten zich niet gek maken, en besluiten op de fiets naar Parijs te gaan om op 14 juli het grote presidentiële feest te verstoren. Ondertussen breekt er en mediastorm uit. Vanaf ca. 13 jaar.
In het jaar 2084 krijgt Jasper (16, ik-persoon) opdracht zich melden bij de Fabriek. Hij moet zijn mobiele device inleveren en een overall dragen. Wat gebeurt er eigenlijk in de Fabriek? En hoe is het om offline zonder sociale media door het leven te gaan? Vanaf ca. 13 jaar.