Sam (15, ik-persoon) is verlegen en heeft een angststoornis. In de zomer van 1985 vindt hij een baantje in de bioscoop en maakt hij nieuwe vrienden; het rijkeluiszoontje Cameron, de gekleurde sportieveling Brandon en de tomboy Kristie, op wie hij een oogje heeft. Vanaf ca. 15 jaar.
Na twintig jaar keert een man terug naar de plek waar hij opgroeide. Hij hoopt er in het reine te komen met een traumatische gebeurtenis die zijn leven en de levens van de mensen om hem heen voorgoed veranderde. Zijn welvarende ouders stuurden hem naar een eliteschool, waar hij vriendschap sloot met Vincenzo en Giuseppe. De drie jongens moesten niets hebben van het burgerlijk en zogenaamd succesvolle leven van hun families en stortten zich op muziek, meisjes, drank, drugs en feesten.
Wouter woont in de buurt van Ieper. Hij speelt graag oorlogje of verstoppertje op de oorlogsbegraafplaatsen. Op het akkerland vindt hij kogels, die hij schoonmaakt en gebruikt voor zijn speelgoedsoldaatjes. Wanneer is een oorlog echt voorbij? Mag een oorlog vergeten worden?
Impressie van het huiselijk leven in Belgie͏̈ in de tweede helft van de twintigste eeuw, aan de hand van afbeeldingen in kleur van allerlei (gebruiks)voorwerpen, gegroepeerd rondom thema's als speelgoed, televisie, mode, keuken, huiskamer etc.
Een 'coming of age' verhaal van een psychologie-studente die na een moeilijke kindertijd met een voortdurend verongelijkte moeder, steeds meer in een isolement geraakt. Zij identificeert zich met New Wave muziek. Tijdens haar studietijd vindt zij in de bestudering van de Freudiaanse psychoanalyse een manier om de wereld te duiden. Na een breuk met haar lief Dieter vervalt ze in een diepe depressie. Met elke vaderfiguur die op haar pad komt, speelt ze een wreed spel van aantrekking en afstoting. Wanneer Dieter weer op haar pad komt, lijkt er rust te komen in haar leven. Toch blijft ze zich ontworstelen aan alles wat haar vrijheid inperkt.