Pleidooi voor het belang van het kind-zijn in de kindertijd. Met twaalf lessen over onderwijs en opvoeding waarbij kinderen leren zichzelf staande te houden in het leven zelf en niet alleen op school.
In Leven zonder school onderzoeken Johan Van Eeckhout en co-auteur Freddy Bonnu het voorschoolse leren; we leren immers nooit méér dan in die periode. Als we aandachtig kijken, zien we dat we veel kunnen leren van het leren van het jonge kind: het volgt zijn interesse, kijkt met een onbevangen blik, experimenteert als een echte wetenschapper... Wat een schril contrast met de omgeving en het leren die hem te wachten staan aan de andere kant van de schoolpoort. Daar doet zijn interesse er niet meer toe en moet hij voortdurend warmlopen voor wat de leerkracht belangrijk vindt. Maar er zijn ook redenen voor een hoopvolle stemming. Steeds meer ouders stellen zich vragen bij de huidige opvoedingsmanie. Zij proberen op allerlei manieren hun kinderen te ondersteunen in hun spontane ontwikkeling, erop vertrouwend dat onderwijzende handelingen die altijd verstoren. Dat experiment vraagt van hen dat ze ook zélf opnieuw als lerende in het leven gaan staan en heersende opvattingen over kinderen in de praktijk bevragen. Ontscholing is een fundamenteel onderdeel van die paradigmawissel.
Hoewel er in de wereld altijd wel ergens oorlog wordt gevoerd, willen veel mensen gewoon vrede. Twaalf kunstenaars hebben thema's als moed, angst, vluchten en democratie verbeeld in paginagrote kleurenillustraties. Vanaf ca. 12 t/m 15 jaar.
Overzicht in woord en beeld van zo'n 185 leesplankjes en variaties daarvan. Met voorbeelden uit Nederland, ook in diverse dialecten, en uit het buitenland.