Etienne Vermeersch (1934-2019) was emeritus-hoogleraar en filosoof. Oorspronkelijk studeerde hij voor priester, maar na vijf jaar trad hij uit de jezuïetenorde en werd een overtuigde atheïst. Sindsdien ontpopte hij zich tot een kritisch denker en opiniemaker. Dirk Verhofstadt sprak met hem over de thema's die Vermeersch al zijn hele leven bezighielden: grote filosofische, ethische en wetenschappelijke kwesties.
Een journalist in opleiding raakt gefascineerd door een wetenschapper die aidsonderzoek doet gei͏̈nspireerd door experimenten op apen door de Rus Ivanov begin 20e eeuw.
Barry King, een Vlaamse autoverkoper met een midlifecrisis, gaat samen met zijn Turkse vriend Gele Ali de bloemetjes buiten zetten in het uitgaansleven van Berlijn. Daar vindt hij de liefde van zijn leven maar zijn avontuur eindigt in een catastrofe.
Een man wordt tijdens een onderzoek naar een vliegtuigramp fysiek achtervolgd door mannen met insignes, en mentaal door zijn angsten, vader en zus — de liefde van zijn leven.
Het deels waargebeurd, deels fictief levensverhaal van de Joodse acteur, entertainer en regisseur Kurt Gerron. De SS vraagt hem een film te maken waarin het vernederende gettobestaan wordt voorgesteld als een paradijs. Weigeren betekent transport naar Auschwitz, meewerken betekent verraad aan zichzelf en aan zijn kunst.
Liever dan weer een lading Joodse gevangenen te moeten fusilleren trekken drie Duitse soldaten in de Tweede Wereldoorlog er in de Poolse vrieskou een dag tussenuit onder het mom van een jacht op Joodse onderduikers.
Vermeersch gaat eerst in op de evolutie van expansiedrang naar milieuproblematiek, met onder meer aandacht voor het westerse vooruitgangsoptimisme, het globaliserend denken en de ecologische benadering. Vervolgens bespreekt hij de ecofilosofie en de milieu-ethiek.
Harris ontkracht het idee dat je morele vragen niet wetenschappelijk kunt beantwoorden. Hij wil dat wetenschap de plaats inneemt van religie en dat onze normen en waarden niet bepaald worden door ons geloof, maar door meetbare feiten.
In een twaalftal essays laat de auteur (1932-2016) zijn gedachten gaan over de moderne wereld, de invloed van de cultuur op ons hedendaagse denken en de invloed van de klassieken op ons hedendaagse denken.