Julian, een voormalige televisieproducer van de BBC, wordt op een avond in Londen op straat beroofd door iemand die hem en passant 'Jood' lijkt te noemen. Dat brengt de toch al labiele Julian ertoe om vraagtekens bij zijn identiteit te zetten en zich te spiegelen aan zijn twee (wel echt) joodse vrienden, de flamboyante Sam Finkler en de hoogbejaarde Libor. Wat is de joodse identiteit, welke verplichtingen daaruit voortvloeien, hoe joden en niet-joden met elkaar moeten omgaan, of een jood verantwoordelijk is voor anti-semitisme, welk recht de staat Israël heeft om gewelddadig op te treden enz.
Na de vondst in een Engels landhuis van oude Hebreeuwse documenten geschreven door een vrouw uit de 17e eeuw, proberen een professor en haar assistent meer over haar te weten te komen en worden gedwongen hun eigen verleden onder de loep te nemen.
De vierjarige Joodse Rivka verblijft tijdens de oorlog bij een gereformeerd domineesgezin in het Zeeuws-Vlaamse Zaamslag. Ze groeit op als Anneke, haar ouders zijn zogenaamd bij het bombardement op Rotterdam omgekomen. Na de oorlog gaat ze niet terug naar haar vader en broer. Ze ontkent haar Joodse afkomst en blijft Anneke. Toch trouwt ze met Joost, een Joodse overlevende van de kampen. Haar ontkenning, zijn trauma's en het onvermogen tot communicatie maken hun huwelijk en gezinsleven kapot. De kinderen worden uit huis geplaatst en pas als Anneke dertig jaar later hoort dat Joost is overleden, bezoekt ze de begrafenis en ziet ze haar kinderen terug. Een stroom van herinneringen komt los. Haar dochter Sandra wil haar verhaal horen.
Een 10-jarige joods-Amerikaanse jongen, die van drie scholen is verwijderd wegens onaangepast en agressief verbaal en fysiek gedrag en in een heropvoedingsprogramma zit, vertelt gedurende vier dagen over zijn leven en zijn relatie tot de wereld en religie.
Een Praags liefdesverhaal, geïnspireerd op oude Joodse legenden. Een dochter moet haar vader verraden, omdat hij te veel van haar houdt. Om zichzelf te vinden ontvlucht zij het ouderlijk huis en wordt ze in de armen gedreven van een man met duivelse bedoelingen. Een helse priester, die uit is op haar ziel en er alles voor over heeft om haar Joodse natuur te vernietigen. Alleen de overweldigende kracht van de liefde kan haar redden.
Kort na de Tweede Wereldoorlog arriveert een jonge joodse vluchtelinge met de identiteit van een andere vrouw in Canada; na de geboorte van haar dochtertje verdwijnt ze plotseling.
In de nazomer van 1939 maakt Hilsenrath zijn testament op. Hij vertelt over de wereld waar hij vandaan komt: de kleine sjtetl aan de rivier de Pruth, aan de oostgrens van de oude Donaumonarchie. Het is een wereld die alleen uit verhalen schijnt te bestaan, verhalen waar geen eind aan lijkt te komen, maar waarvan de gruwelijke afloop toch al vaststaat. Geruchten, anekdotes en wetenswaardigheden uit het leven van de bewoners van een kleine gemeenschap.
De bewoners van een getto in 1942, in een deel van de Oekrai͏̈ne dat niet door de Duitsers, maar door de Roemenen is bezet, zijn uitsluitend bezig met overleven: eten zoeken, ruilhandel drijven, stelen.
Als een jonge joodse vrouw uit Jeruzalem moeder is geworden, wil ze zoveel mogelijk weten over de levensgeschiedenis van haar moeder, grootmoeder, overgrootmoeder en betovergrootmoeder.
Tijdens de Tweede Wereldoorlog wordt de Spaanse consul in Shanghai verliefd op een joodse vrouw; hij doet er alles aan om haar te redden, maar wordt daarbij tegengewerkt door de Japanse bezetter.
Een Australische vrouw, expert op het gebied van zeldzame manuscripten, krijgt het verzoek om een 15e eeuws gei͏̈llumineerd manuscript te conserveren; via minuscule in het boek gevonden voorwerpen probeert zij de geschiedenis van het boek te achterhalen.