Kritisch essay over de klimaatcrisis als een crisis van de verbeelding, met focus op het onvermogen van kunst en literatuur, geschiedschrijving en politiek om de schaal en het geweld van klimaatverandering te vatten.
Waarom stond 'It can't happen here' van Sinclair Lewis, een roman uit 1935, na de verkiezing van Donald Trump plots weer volop in de schijnwerpers? Is het toeval dat Margaret Atwoods 'The handmaid's tale' ruim dertig jaar na publicatie opnieuw in de bestsellerslijstjes opduikt, net nu een nieuwe generatie feministen in verzet komt tegen de giftige mannelijkheid? En wat zegt het dat Black Lives Matter-activisten voor inspiratie te rade gaan bij 'The fire next time' van James Baldwin? We doen het aan de lopende band: boeken uit het verleden openslaan om grip te krijgen op het heden. Boeken die niet zomaar tijdloze waarheden onthullen, maar verrassend relevante inzichten bieden voor de wereld waarin we nú leven.
Verkenning van verschillende schrijverstypen tussen 1880 en 2020, hoe schrijvers hun identiteit vormgaven en de publieke opinie door de eeuwen heen beïnvloedden.
Met ‘Het geluid van een tijdperk’ (El ruido de una época), een fragmentarische tekst die dicht in de buurt komt van een essay, neemt Ariana Harwicz een standpunt in over oude debatten die, vaak en gedurende lange perioden, weer oplaaien in de literaire en artistieke scene van onze taal: het onderscheid tussen de auteur en zijn werk; de sanering van kunst, de dringende noodzaak voor schrijvers om zich te houden aan ‘gerechtvaardigde doelen’ om als zodanig erkend te worden, naast andere afgeleide fenomenen zoals de zogenaamde ‘annulering’ en de maar al te bekende ‘redactionele marketing’. Ariana heeft al deze factoren in het vizier. Ze zijn erop gericht de schrijver te domesticeren zodat hij niet beledigt, niet waagt, niet stoort; kortom, zodat hij een publiek opbouwt dat hem neerzet als een professionele schrijver, met zijn ogen niet gericht op zijn werk, maar op de markt.
Een Nederlandse schrijver met geheugenverlies probeert zich zijn ontmoeting met een bekende Tsjechische schrijver te herinneren. Hij stuit daarbij op morele dilemma’s uit het verleden. Met zwart-witfoto’s.
Een jonge vrouw combineert werken in de universiteitsbibliotheek met haar gezin, helpt haar afgekickte broer en gaat bijklussen bij haar vroegere promotor die haar onderdompelt in de klimaatproblematiek.
Twee Californische landarbeiders, van wie de één imbeciel en volkomen afhankelijk van zijn vriend is, vinden werk op een ranch. Onder de steeds moeilijker wordende omstandigheden berooft de imbeciel ongewild iemand van het leven.