Een jongen vlucht voor het gezin waarin hij leeft en voor de autoriteiten. De enige mens die hij vertrouwt, is een geitenhoeder die hij onderweg ontmoet.
Kunsthistorica Violeta Lax werkt aan een catalogus met werk van haar grootvader, een beroemd kunstschilder. Ze reist naar Barcelona om een fresco te bekijken in diens vroegere huis. Tot haar schok bevindt zich achter het fresco een dichtgemetselde ruimte met daarin het lijk van een vrouw.
Verónica ontdekt in haar vaders aktetas een foto van een onbekend meisje, maar durft er niet naar te vragen. Laura groeit op bij een dominante grootmoeder en een onverschillige moeder, met het vage gevoel dat er iets niet klopt. Wanneer de meisjes elkaar ontmoeten, ontrafelen ze een geheim.
Manolo Reyes is een jonge Andalusische immigrant die zijn geluk zoekt in Barcelona. Hij verdient de kost met het stelen van motoren en andere vergrijpen. Hij ontmoet Teresa, een politiek geëngageerde studente uit de gegoede klasse. Zij ziet in hem een revolutionair. Hij hoopt via haar een vaste baan te krijgen. De auteur is er op meesterlijke wijze in geslaagd om van dit eenvoudige verhaal een roman te maken waarin de tragiek van de ambitieuze allochtoon, de holle retoriek van het linkse studentenverzet en het Barcelona van de jaren vijftig op indringende, zintuiglijke wijze worden verbeeld.
Twee zussen, opgegroeid in de jaren '70 van de 20e eeuw in Barcelona, proberen de gevolgen van hun opvoeding door links gee͏̈ngageerde ouders ongedaan te maken.
Autobiografisch getint relaas over een schrijver die onderzoekt waarom een eerdere roman van zijn hand, 'Aller zielen', als autobiografisch werd begrepen.
In het zuiden van Spanje in de tweede helft van de zestiende eeuw is een man het kind van twee godsdiensten: de officie͏̈le (het christendom) en de onderdrukte (de islam).
Een vrouwelijke hoogleraar taalkunde uit Madrid gaat de nalatenschap bestuderen van een landgenoot die onderzoek deed naar 19e-eeuwse missieposten in Californie͏̈.